Boomplantingen

De stichting Dijksynagoge heeft vanaf 1998 elk jaar ergens in de regio een boom geplant. Dergelijke boomplantingen vonden plaats ter nagedachtenis aan joodse inwoners in de desbetreffende plaats en altijd op Toe Bisjwat. Dat is een Joodse feestdag. Letterlijk vertaald betekent het ‘de 15e Sjewat’. Deze 15e dag van de maand Sjewat wordt in de Misjna het nieuwjaar voor de bomen genoemd (Rosj Hasjana La´ielanot).

Oorspronkelijk was deze dag belangrijk bij de toepassing van de wetten over het afdragen van oogst aan de Tempel. Tegenwoordig wordt deze dag wereldwijd gevierd door het eten van fruit dat in Israel verbouwd wordt. Het is de gewoonte voor Joden om op deze dag zoveel mogelijk verschillende vruchten te eten! In Israel worden op Toe Bisjwat vaak bomen geplant door schoolkinderen. Het is een oude gewoonte om speciaal op Toe Bisjwat te bidden voor een goede en mooie Etrog (citrusvrucht) voor de komende Soekot.

Behalve serieuze zijn dit ook altijd feestelijke bijeenkomsten waarbij wordt gegeten en muziek gemaakt. Maar bomen zijn door G’d gegeven om de mens in velerlei opzichten van dienst te zijn: ze geven schaduw, bieden een plek voor vogels, van de opbrengst kan worden gegeten en van het hout eindeloos veel gemaakt.

De laatste boomplanting heeft plaatsgevonden in Groot-Ammers (gemeente Liesveld). Een en ander ter nagedachtenis aan de maar liefst 30 joodse onderduikers die er in de jaren 1942-1945 een veilig onderkomen vonden. Een boomplanting tevens ter ere van hen die hun leven voor deze joodse onderduikers gewaagd hebben.

Eerder hebben boomplantingen plaatsgevonden in:

–       Sliedrecht                               1998

–       Hardinxveld-Giessendam      1999

–       Giessenburg                          2000

–       Gorinchem                             2001

–       Alblasserdam                         2002

–       Ridderkerk                             2003

–       Molenaarsgraaf                     2004

–       Papendrecht                          2005

–       Nieuw Lekkerland                  2006

–       Meerkerk                               2007

–       Streefkerk                              2008

Met het planten van bomen heeft het stichtingsbestuur een blijvend en zelfs groeiende herinnering aan joodse inwoners in en om de Alblasserwaard willen planten. Bij elke boomplanting is het lokale verhaal van (het lot van) de joodse inwoners verteld, welk verhaal  nog steeds beschikbaar is.